‘Vrijheid van onderwijs’ betekent dat iedereen een school mag (proberen) op te richten. Omdat je vindt dat de bestaande scholen niet goed genoeg zijn, of dat hun pedagogisch of didactisch concept niet bevredigt, of dat jouw levensbeschouwing daarin niet gerespecteerd wordt. Allemaal goed. Breng een aantal insgelijks bezorgde ouders bij elkaar, en liefst ook enkele onderwijzers/leerkrachten, die jouw visie delen. Zoek uit, vraag advies hoe je het organisatorisch moet aanpakken en wat de criteria zijn (personeel, eindtermen). En wel makkelijk: een startkapitaal en een gebouw. Begin een vrije school: Let’s Go!
Dit gebeurt ook echt. De scholen van het ‘vrije net’ doen het zo (geholpen door een machtig en zeer deskundig administratieve organisatie, dat wel), maar er zijn ook andere. De protestanten deden/doen het met mate, antroposofen (Steiner) en vrijzinnigen ook. En methodescholen (Freinet, hoewel die zich vaak onder de koepel van het GO! voegen).
De samenleving hoeft voor zulke scholen ook niet bang te zijn, ook als die dan misschien een andere religieuze of levensbeschouwelijke kleur hebben, i.c. islamitisch. Kijk ook eens over de grens zou ik zeggen. De reformatorische scholen in Nederland bestaan al jaren en daar dragen de meisjes lange rokken en staat de Bijbel centraal, inclusief het psalmgezang, maar heus: als ze van school komen met diploma zijn ze echt geen fundamentalisten hoor. Goed onderwijs werkt altijd emanciperend. Wij moeten er dus alleen maar op toezien dat de eindtermen worden gehaald en de leerkrachten bevoegd zijn en dat het pedagogisch project van zo’n school deugt. Kortom ik ben eigenlijk wel benieuwd om van moslim-pedagogen eens te vernemen hoe zij het onderwijs eigenlijk zien en hoe zij denken te kunnen bijdragen aan de verrijking van ons scholenlandschap.